Geminidy vyvrcholia vo štvrtok

Našu zemeguľu opäť zasiahne jeden z najkrajších, najaktívnejších a najpravidelnejších meteorických rojov.

Opäť nadišli krátke dni a nekončiace sa noci. I keď počasie sa zatiaľ na zimné nepodobá, na nočnej oblohe dominujú súhvezdia ako Orión, Býk, či Geminidy, a teda zima je tu, aspoň tá astronomická. (Pre úplnosť uvádzam, že zimný slnovrat, a teda presný začiatok astronomickej zimy nastáva tohto roku 22. decembra o 1 hodine a 22. minúte.) Oblohu v zime neskrášľuje len množstvo jasných trblietajúcich sa hviezd, ale i bohatstvo niekoľkých meteorických rojov, z ktorých je práve v činnosti roj Geminíd.

Geminidy patria k najaktívnejším a najpravidelnejším meteorickým rojom. Zaujímavé sú nielen kvôli svojej vysokej aktivite, ale z dynamického hľadiska i stále nie celkom preskúmanému pôvodu. Materské telesá väčšiny meteorických rojov sú kométy, ale u Geminíd tomu tak možno nie je. Predpokladá sa, že pochádzajú z asteroidu 3200 Phaethon. Aby to však nebolo ani trochu jednoduché, je dosť pravdepodobné, že ani Phaethon nie je obyčajným asteroidom, ale je to jadro vyhasnutej kométy.

Geminidy môžeme každoročne pozorovať medzi 7. až 17. decembrom, pričom maximum sa vyskytuje okolo 13. – 14. decembra. Inak tomu nebude ani tento rok, keď maximum očakávame vo štvrtok 14. decembra predpoludním o 9:48 h nášho času. Vrchol aktivity teda v našich podmienkach zrejme nezachytíme, ale nespať a dívať sa na nebo sa iste oplatí i vo štvrtok nad ránom, alebo i inú blízku noc. Geminidy sú meteory strednej rýchlosti (so Zemou sa stretávajú pri rýchlosti 34,6 km/s); slabšie meteory sú aktívnejšie skôr, než sú najpočetnejšie jasnejšie kúsky. Očakávaná najvyššia zenitová hodinová frekvencia je až 130±20 meteorov. (Je to teoretická hodnota pri radiante v zenite a ideálnych pozorovacích podmienkach). Čo je zaujímavé, meteory Geminíd bývajú zelenkavé, čo je v kontraste s bežnou bielou, modravou a žltou farbou väčšiny meteorov.

V týchto dňoch je súhvezdie Geminíd v našich zemepisných šírkach nad obzorom po celú noc, najvyššie nad južným obzorom je okolo 1:30 h SEČ. Vtedy vychádza i Mesiac, ale keďže bude už po poslednej štvrti, jeho jas nebude veľmi prekážať. Za bezoblačnej oblohy sú tieto podmienky na pozorovanie veľmi priaznivé.

Geminidy dostali názov podľa polohy svojho radiantu v súhvezdí Geminíd. V čase sa jeho poloha na oblohe mierne mení, v maxime je pri hviezde α Geminorum – Castor (názorne na mapke v prílohách).

I keď decembrové noci nebývajú najteplejšie, verím, že nadšenie z objavovania a radosť z krásy neba vyváži všetko nepohodlie! Jasné nebo i myseľ!

Zuzana Kaňuchová
Astronomický ústav SAV Tatranská Lomnica

Ilustračná štylizácia...

Mapka s radiantom Geminíd.

Dátum a čas: 18.4. 2024 19:42:02 CEST